Montako kuukautta vuodesta Suomi Oy on avoinna?

Loma ja myyntikauden pidentäminen ovat eri asia.
Tammikuu 

Vuosi vaihtuu - Raketit paukkuu! On suunniteltu uudet kujeet ja tavoitteet tulevalle vuodelle, mutta mitä tapahtuukaan. Joulun ja uudenvuoden jälkeen ollaan vielä hissukseen, asiakkaatkin palailevat vasta hiljalleen töihin. 

Mitä sitä turhaan soittelemaan tapaamisia, myynnistä puhumattakaan. Vietetään tipatonta tammikuuta. 1 viikko tehokasta myyntiaikaa.


Helmikuu - maaliskuu

Ravintoloissa on hiljaista. Epävarmuutta lisää maailman tilanne. Sähkökin on niin kallista. Harmi, kun Korona tyhjensi kassan muutama vuosi sitten. 5 viikkoa tehokasta myyntiaikaa.

Huhtikuu - toukokuu

Nyt alkaa tapahtumaan. Lumet sulaa ja aurinko paistaa, luonto ja ihmiset heräävät henkiin. On hienoa viettää kevätlomaa. Ensimmäiset säteet paistavat terasseille. Meno ja kaupankäynti vilkastuvat. 7 viikkoa tehokasta myyntiaikaa.

Kesäkuu - heinäkuu

Kauppa käy ja ihmiset ovat iloisia. Juhannuksen jälkeen alkaa taas uusi kausi, nimittäin lomakausi. Joillekin se merkitsee lisää työtä, jolloin ei ehdi miettiäkään muuta. Iso osa ihmisistä lomailee,  joten myyntimiehen painajainen on jo käynnissä. Sitten taas elokuussa jatkuu? 3 viikkoa tehokasta myyntiaikaa.

Elokuu - syyskuu - lokakuu - marraskuu

Kun koulut alkavat, niin ihmiset palaavat työpaikoille. Vielä pitää kuitenkin valmistautua ja orientoitua syksyn työkiireisiin. Syyslomat lähestyvät. Syyskuusta marraskuuhun kauppa käy ja ollaan aktiivisia monella rintamalla. Pitäähän tänäkin vuonna kehittää ja hankkia jotakin uutta ja hyödyllistä. Loppuvuotta kohti tahti kiihtyy. 14 viikkoa tehokasta myyntiaikaa.

Joulukuu

Pikkujoulukausi alkaa. Odotellaan joulua. Eihän kukaan enää välipäivinä ja ennen uuttavuotta ole tavoitettavissa. 2 viikkoa tehokasta myyntiaikaa.

"Tähän voin vielä lisätä, että jokaisen tauon ja loman jälkeen minulla menee aikaa päästä myyntivauhtiin tai että asiakkaat ovat valmiita edes ottamaan vastaa".

Yllä olevat ovat erään hyvinkin menestyneen myyntimiehen kertomaa ja kokemaa. Hänen sanojaan lainatakseni - Vuoden myynti on tehtävä 33 viikossa, eli noin 7-8 kuukaudessa, mitähän sitä tekisi loput  viikot - noin 4-5 kuukautta. 


Myynnin vuosi ei ole 12 kuukautta 

Oma palkka ja yhtiön tulos tehdään 7-8 kuukaudessa. Tämä ei tietenkään koske kaikkia aloja, mutta valitettavan montaa. Olen itsekin kokenut vastaavaa, joten ihan tuulesta temmattuja nuo yllä olevat eivät ole. 

Ei siis ihme, että Suomi Oy, ei voi niin hyvin. On työttömyyttä ja konkurssien määrä kasvaa.

Olisiko meidän asenteissamme ja/tai tavassa toimia jotakin kehitettävää. Mitä, jos pystyisimme kasvattamaan myyntiaikaa 7 kuukaudesta 11 kuukauteen? Ajattele mikä vaikutus tällä olisi myynnin kasvuun ja yritysten hyvinvointiin. 


Myynnin pelikautta saa pidentää

Emme saisi hyväksyä "yleistä" ajatusmaailmaa, että myyntiaika vuodessa on 7 kuukautta. 

"Jos haluat enemmän peliaikaa (myyntiä), niin joudut muuttamaan pelikirjaa". 

Esimerkkinä joukkueurheilu, jossa pelipaikoista taistelu on kovaa, varsinkin kun haluaa mahtua aloituskokoonpanoon. Pelaaja ei tykkää istua penkillä, vaan olla kentällä ja onnistua. Peliajan saaminen ei tapahdu itsestään, vaan vaatii ajattelutyötä, harjoittelua ja asennetta - ja tietysti näyttöjä. 

"Mitä, jos myyntikausi onkin 7 kuukauden sijaan 11 kuukautta".  

Mieti mikä vaikutus tällä olisi. Yksinkertaisella matematiikallakin 4 kuukautta lisää myyntiaikaa tarkoittaisi vähintään 30 % enemmän kauppaa.  


Myynnin ja tuottavuuden kasvattamiseen on monia keinoja. 

Itse omassa liiketoiminnassamme mietimme tälläkin hetkellä, miten pidennämme myyntiaikaa.

Myynti nimittäin on jokaisen yrityksen yksi tärkeimmistä tekemisistä, jota ilman ei tule palkkaa ja rahaa kassaan. 

Tästä ja monesta muusta tärkeästä aiheesta seuraavissa blogikirjoituksissa lisää.

-------------------

Tietoa kirjoittajasta:

Jari Taimela on vuodesta 1989, kehittänyt laatu- ja johtamisjärjestelmiä, asiakaspalvelukonsepteja ja franchising-toimintamalleja, valmentanut ja kouluttanut niin palveluliikkeitä kuin kuntien ja kaupunkien organisaatioita. 

Vuoden 2023 alusta alkoi yhteistyö SSTL Puhtausala ry:n  kanssa - verkkovalmennukset Johdon ja esihenkilöiden valmennukset | SSTL Puhtausala ry  

Valmennusten lisäksi Jari on mukana kehittämässä ainutlaatuista ympäristöystävällistä puhdistusmenetelmää. 

Lisätietoa: +358 500 609 324 /jari.taimela@ltyoy.com


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

PUHTAUSALAN MEGATRENDIT

PUHDAS TULEVAISUUS

OSA 6. MILLAINEN ON MAAILMAN PUHTAIN MAA?