ÄLÄ ALIARVIOI ASIAKKAITASI
![]() |
Tässä blogikirjoituksessa pohdin hintaa kilpailukeinona esimerkkinä siivousala.
”Jos vertailussa on kaksi täysin vastaavaa tuotetta ja toinen on 50 % edullisempi, niin olisi hullua ostaa se kalliimpi”.
Totta!
Yllä olevan ymmärrän hyvin tuotteiden osalta. Kun yritys on saanut tuotanto- ja jakelukustannukset alas ja pystyy tarjoamaan tuotetta puolet halvemmalla, niin on tehty jotakin oikein. Tässä tapauksessa kilpailu piristää ja on
asiakkaalle eduksi.
Palvelualalla,
kuten siivouksessa, en näe yllä olevaa isossa kuvassa mahdolliseksi, koska työajasta
ja palkkakustannuksista ei oikein voi tinkiä, varsinkaan tuotettaessa asiakkaan
haluamaa laatua.
MYYTKÖ
HINTAA VAI SIIVOUSPALVELUA?
Valitettavan
usein näen mainoksia – 40 % alennus perussiivouksesta vielä tämän kuukauden –
15 % alennus kotisiivouksista.
Itselleni
herää kysymys, kumpaa yllä olevissa myydään – hintaa vai siivoustyötä (laatua).
Epäilisin, että ei ainakaan palvelua ja laatua.
Onko
alennuksen antaminen viimeinen keino saada asiakkaita ja rahaa kassaan? Kertooko
se alamme kovasta kilpailusta ja tai osaamattomuudesta markkinoida ja myydä siivouspalvelua?
Halutaanko halvalla hinnalla tai isoilla alennuksilla ohjata asiakkaan
ajatukset pois itse tekemisestä ja laadusta?
Mielestäni
alennusten antaminen myyntivalttina ei ole toimiva ja järkevä ratkaisu, sillä palveluyrityksissä
tuotantokustannukset – kuten palkat ja sivukulut – eivät paljoakaan vaihtele.
MITÄ
ASIAKAS HALUAA JA SAA?
”Hinnan alennus palvelualalla tarkoittaa vähemmän työaikaa = vähemmän palkkaa = huonompaa laatua ja lopputulosta = tyytymättömiä asiakkaita”.
Tässä
yhteydessä voisi todeta, ”asiakas saa, mitä tilaa”. Todellisuudessa näin
ei kuitenkaan ole. Loppujen lopuksi vastuu on AINA palveluntoimittajalla.
Tuskin
kukaan erehdyksessä lupaa enemmän kuin pystyy antamaan, ellei ole pakonomaista
tarvetta saada asiakkaita ja rahaa. Olisi myös hyvä ymmärtää, että 20 % alennus
on melkoisesti enemmän kuin siivousalan yritysten keskimääräinen kateprosentti.
OLE
YLPEÄ EDUSTAMASTASI TUOTTEESTA JA PALVELUSTA
”Jos asiakas olisi tiennyt, että työaika ei riitä, laatu vaihtelee, tyytymättömyys kasvaa, yrityksellä on vaikeuksia maksaa verot, niin olisiko hän tehnyt kanssasi sopimuksen”.
Arvosta,
mitä teet. Älä polje hintoja, vaan kasvata osaamista. Tarjoa ratkaisuja, joka
tuottavat asiakkaalle arvoa – etuja ja hyötyjä – enemmän kuin maksavat.
Kilpaile
siis laadulla ja palvelulla. Varmista, että liiketoimintasi kasvaa ja
kannattaa.
(Hinta kilpailukeinona ei liity pelkästään siivousalaan, vaan kaikkeen liiketoimintaan).
Liiketoiminnan
kehittäminen mahdollistaa kilpailukyvyn ja liiketoiminnan jatkuvuutta epävarmassakin
taloustilanteessa. Käy tutustumassa https://cleanfuture.fi/tehokkuus/
ja https://cleanfuture.fi/verkkovalmennukset/
Kommentit
Lähetä kommentti