ÄLÄ ALIARVIOI ASIAKKAITASI



Tässä blogikirjoituksessa pohdin hintaa kilpailukeinona esimerkkinä siivousala.

”Jos vertailussa on kaksi täysin vastaavaa tuotetta ja toinen on 50 % edullisempi, niin olisi hullua ostaa se kalliimpi”.

Totta! Yllä olevan ymmärrän hyvin tuotteiden osalta. Kun yritys on saanut tuotanto- ja jakelukustannukset alas ja pystyy tarjoamaan tuotetta puolet halvemmalla, niin on tehty jotakin oikein. Tässä tapauksessa kilpailu piristää ja on asiakkaalle eduksi.

Palvelualalla, kuten siivouksessa, en näe yllä olevaa isossa kuvassa mahdolliseksi, koska työajasta ja palkkakustannuksista ei oikein voi tinkiä, varsinkaan tuotettaessa asiakkaan haluamaa laatua.


MYYTKÖ HINTAA VAI SIIVOUSPALVELUA?

Valitettavan usein näen mainoksia – 40 % alennus perussiivouksesta vielä tämän kuukauden – 15 % alennus kotisiivouksista.

Itselleni herää kysymys, kumpaa yllä olevissa myydään – hintaa vai siivoustyötä (laatua). Epäilisin, että ei ainakaan palvelua ja laatua.

Onko alennuksen antaminen viimeinen keino saada asiakkaita ja rahaa kassaan? Kertooko se alamme kovasta kilpailusta ja tai osaamattomuudesta markkinoida ja myydä siivouspalvelua? Halutaanko halvalla hinnalla tai isoilla alennuksilla ohjata asiakkaan ajatukset pois itse tekemisestä ja laadusta?

Mielestäni alennusten antaminen myyntivalttina ei ole toimiva ja järkevä ratkaisu, sillä palveluyrityksissä tuotantokustannukset – kuten palkat ja sivukulut – eivät paljoakaan vaihtele.


MITÄ ASIAKAS HALUAA JA SAA?

”Hinnan alennus palvelualalla tarkoittaa vähemmän työaikaa = vähemmän palkkaa = huonompaa laatua ja lopputulosta = tyytymättömiä asiakkaita”.

Tässä yhteydessä voisi todeta, ”asiakas saa, mitä tilaa”. Todellisuudessa näin ei kuitenkaan ole. Loppujen lopuksi vastuu on AINA palveluntoimittajalla.

Tuskin kukaan erehdyksessä lupaa enemmän kuin pystyy antamaan, ellei ole pakonomaista tarvetta saada asiakkaita ja rahaa. Olisi myös hyvä ymmärtää, että 20 % alennus on melkoisesti enemmän kuin siivousalan yritysten keskimääräinen kateprosentti.  


OLE YLPEÄ EDUSTAMASTASI TUOTTEESTA JA PALVELUSTA

”Jos asiakas olisi tiennyt, että työaika ei riitä, laatu vaihtelee, tyytymättömyys kasvaa, yrityksellä on vaikeuksia maksaa verot, niin olisiko hän tehnyt kanssasi sopimuksen”.

Arvosta, mitä teet. Älä polje hintoja, vaan kasvata osaamista. Tarjoa ratkaisuja, joka tuottavat asiakkaalle arvoa – etuja ja hyötyjä – enemmän kuin maksavat.

Kilpaile siis laadulla ja palvelulla. Varmista, että liiketoimintasi kasvaa ja kannattaa.

(Hinta kilpailukeinona ei liity pelkästään siivousalaan, vaan kaikkeen liiketoimintaan).  


Liiketoiminnan kehittäminen mahdollistaa kilpailukyvyn ja liiketoiminnan jatkuvuutta epävarmassakin taloustilanteessa. Käy tutustumassa https://cleanfuture.fi/tehokkuus/ ja https://cleanfuture.fi/verkkovalmennukset/


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Montako kuukautta vuodesta Suomi Oy on avoinna?

KOHDELLAANKO SIIVOUSALALLA MAAHANMUUTTAJIA OIKEASTI NÄIN HUONOSTI?