TIEDÄTKÖ MITÄ KOHDERYHMÄSI OIKEASTI HALUAA!


Selvitä asiakkaan toiveet
Tieto on nykypäivän kultaa ja kommunikaatio tapa tehdä sitä!

Oikea tieto antaa mahdollisuuden esittää asiat oikealla tavalla ja tehdä oikeita päätöksiä. Oikeat päätökset ja tekemiset puolestaan johtavat yritystoiminnassa kannattavaan liiketoimintaan.


Voit kääntää asian päälaelleen ja miettiä mitä seuraa, jos et tiedä mitä asiakkaasi haluavat. Suunnittelet asiakashankintajärjestelmää oman näkemyksesi mukaisesti, ilman että et tiedä varmasti kohderyhmän näkemyksiä, toiveita, odotuksia, ennakkoluuloja - onnistutko?

Itse olen urani alkuvaiheessa tehnyt myyntikirjekampanjoita ja luettanut niitä ystävilläni ja saanut kannustavia mielipiteitä; oletpa kirjoittanut hienoa tekstiä – saat varmasti paljon palautteita ja kontakteja. Totuus oli kuitenkin karua katsottavaa – 2000 kirjettä eikä yhtään palautuskorttia! Ryhdyin miettimään mikä meni vikaan ja miten luoda tehokkaita kampanjoita!

MIKSI ON HYVÄ TIETÄÄ TARKEMMIN MITÄ KOHDERYHMÄ AJATTELEE?

Kun minulta kysytään yhtä neuvoa, jonka voisin antaa yrityksille ja sen henkilöstölle, niin se olisi – selvitä tarkasti mitä kohderyhmäsi ajattelee, niin vältyt pahimmilta ohilaukauksilta.

Yritystoiminnassa on useita sidos- ja kohderyhmiä, kuten työntekijät, kilpailijat, eri asiakassegmentit, joista jokaisella on oma tapansa asennoitua ja ostaa ideoita, palvelua, tuotteita. Jos esität asiasi tavalla, joka poikkeaa heidän ymmärryksestään, joka on sanoitettu väärin, joka ei kommunikoi heille tai he eivät ole samaa mieltä kanssasi, niin viestisi perillemeno ja tavoitteittesi saavuttaminen vaikeutuvat.

Jokaisen ihmisen ja eri alan toimintoja säätelevät asenteet. Voit toki arvailla mitä kohderyhmä ajattelee, mutta silloin toimit suuremmalla riskillä verrattuna siihen, että tiedät, mitä he oikeasti ajattelevat ja mitä mieltä he oikeasti ovat asioista. Valitse ajoissa kummalla tavalla haluat rakentaa liiketoimintaasi – arvailemalla ”mutu” tuntumalla vai perustaen toimintasi tosiasioihin!

ASIOIDEN ESITTÄMISTAPA

Ennen kuin pystyy esittämään asiansa oikein, on tiedettävä mitä halutaan ja mikä on vastaanottavan puolen realiteetti ja ymmärrys. Muistan takavuosilta mielenkiintoisen tapahtuman, jossa erittäin suuri yritys julkaisi valtakunnallisen kampanjan – joka alkoi ”Meihin voit luottaa…”

Sloganista tuli ”vitsi”, koska juuri noina 90- luvun kriisin aikoina luottamus kyseisen alan palveluita kohtaan oli syystä tai toisesta matalalla. Väittämällä ”meihin voit luottaa” yhtiö sai negatiivista julkisuutta ja asiakkaita siirtyi kilpailijoiden leiriin. Jälkeenpäin tehty kohderyhmätutkimus kertoi, että asiakkaat eivät juuri kyseisinä aikoina luottaneet alan yrityksiin – He puolestaan epäilivät niiden toimintaa.

Kyseinen yritys on vaihtanut nimensä ja menestyy hyvin. Meille pienille ja keskisuurille yrityksille vastaavanlainen virhearviointi saattaisi kuitenkin olla dramaattinen kuolinisku. Vastaavanlaisia virhearviointeja voi tehdä monella eri tasolla, varsinkin silloin kun ei arvioi ja tutki kohderyhmän asenteita.

TUTKI ÄLÄ HUTKI!

Kohderyhmän keskimääräisten asenteiden, ennakkoluulojen selvittäminen ei välttämättä ole aikaa vievää ja kallista. Aikaisemmin oikeaa tietoa hankittiin puhelimitse. Nyt uusi teknologia on tullut mukaan kuvaan ja kohderyhmien asenteiden selvittäminen ja tiedon analysointi on nopeaa ja tehokasta sekä mitä parhainta –edullista.

Kiinnostuitko? https://businezzone.mailchimpsites.com/

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

OSA 1. SUOMIKO MAAILMAN PUHTAIN MAA?

PUHTAUSALAN MEGATRENDIT

OSA 3. ONKO PUHTAUSALA KILPAILUTTAMASSA ITSENSÄ HENGILTÄ?