EKOLOGINEN LIIKETOIMINTA ON TEHOKKAAMPAA


Ekologinen tehokkuus
"Pyrkimys saavuttaa tavoite mahdollisimman pienin uhrauksin – toteuttaa yritystoimintaa käyttäen materiaaleja ja olevia resursseja tehokkaasti, välttää turhaa tekemistä  huomioiden laatu”.

Mielestäni ekologisuus saisi olla hyvinkin yksinkertaista, olla maalaisjärjellä ajateltavissa ja ymmärrettävissä. Yksinkertaistettuna, miten voimme omalla toiminnallamme – yksilö- ja organisaatiotasolla – vaikuttaa ympäristöömme ja sen hyvinvointiin. 


ONKO EKOLOGISUUDESTA TEHTY LIIAN MONIMUTKAISTA?

Aihetta voi lähestyä sanan alkuperän kautta – kreik. oikos = koti / logos = oppi – ja päätellä, että ekologia on tarkoittanut tuolloin oppia kodista ja kotitaloudesta, miten rajallisella määrällä resursseja ja raaka-aineita tultiin toimeen.

Nykyisin ekologian, ekologisuuden merkitys on muuttanut merkitystään ja liitetään enemmän ympäristön hyvinvointiin ja suojeluun, liiketoimintaan ja taloudelliseen tehokkuuteen.
 


Yhteistä eri aikakausien ekologisuudella on tehokkuusajattelu, joka on nykyisin saanut entistä laajemman merkityksen. 

”Ympäristön hyvinvoinnin ja sen kuormittamisen tulee olla kaikille tärkeää, sillä me nautimme tai kärsimme planeettamme mukana. Mikäli ilmaston lämpeneminen, vesistöjen rehevöityminen ja maaperän saastuminen jatkuvat, tulee maapallosta ikävä paikka asua. Jos emme ajattele itseämme, niin meidän tulisi ajatella tulevaisuuden tekijöitä – lapsiamme”.

Kyse on edelleen hyvinkin yksinkertaisista asioista, joita me kaikki voimme toteuttaa!

EKOLOGINEN TEHOKKUUS OSANA LIIKETOIMINTAA

Yksityisten kotitalouksien ekologisuus, yritysmaailma, muodostuvat usean tekijän yhteisvaikutuksesta. Teemme päivittäin satoja yksittäisiä valintoja, jotka määrittelevät onko toimintamme ekologisesti tehokasta ja pienentää hiilijalanjälkeä.   

Henkilösidonnaisilla palvelualoilla ympäristöä kuormittavat tekijät liittyvät usein henkilöstöön, liikkumiseen, siirtymiin ja logistiikkaan. Tämä koskee varsinkin niitä aloja, joissa työ tapahtuu asiakkaan tiloissa. Kyky ohjata tietoa tehokkaasti ja nopeasti asiakasrajapintaan vähentää esimerkiksi turhaa tekemistä ja liikennettä. Tiedonkulku ja tehokas kommunikaatio, ovat keskeisiä tuotannossa.

Kun turhan liikkumisen,  turhan tekemisen, poikkeamien, reklamaatioiden ja päällekkäisyyksien määrät ovat vähäisiä, säästämme merkittävästi aikaa ja energiaa.

Tarvitsemme lisää yrityksiä ja ihmisiä mukaan ekotalkoisiin. Aloita pienistä teoista! Pienistä puroista syntyy joki, joka kasvaa mereksi.







Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

OSA 1. SUOMIKO MAAILMAN PUHTAIN MAA?

PUHTAUSALAN MEGATRENDIT

OSA 3. ONKO PUHTAUSALA KILPAILUTTAMASSA ITSENSÄ HENGILTÄ?