KOMMUNIKAATIO
Olen useasti pohtinut kommunikaatiota ja sen merkitystä yritystoiminnan kannalta. Aihe on erittäin laaja, mutta yritän pitää tämän blogikirjoituksen lyhyenä, vaikka vaikeaa se on. Olisi niin paljon sanottavaa. Ensin kuitenkin lyhyesti sanan alkuperästä.
Löysin kommunikaatio-sanan alkuperästä ainakin itselleni ymmärrettävän määritelmän, josta seuraavassa vapaa käännös.
”Communis ja communicare ovat kaksi latinankielistä sanaa, jotka liittyvät viestintä sanaan. Communis on substantiivi, joka tarkoittaa yhteistä, yhteisöllisyyttä tai jakamista. Vastaavasti communicare on verbi, joka tarkoittaa "tehdä jotain yhteistä".
http://nepalicommunication.blogspot.com/2011/01/origin-of-word.html
KOMMUNIKAATIO MAHDOLLISTAA
Sanan alkuperäinen merkitys on todennäköisesti tarkoittanut,
että ihmisillä on jotakin yhteistä toisilleen, jotakin jota jakaa, jotakin josta
kertoa tai antaa. Kommunikaatio sitoo ihmisiä yhteen ja syntyy yhteisö. Siellä,
missä ei ole kommunikaatiota, ei voi olla yhteisöä.
Sain yllä olevasta määritelmästä ajatuksen, joka sopii hyvin
omaan maailmankuvaani. Kommunikaatio liittyy kaikkeen - elämään. Se on yhdistävä
tekijä, joka saa asiat toimimaan.
Perustelen seuraavassa kysymyksen kautta, miksi päädyin kyseiseen ajatukseen.
Mieti millaista elämä olisi ilman kommunikaatiota?
Mitä, jos
emme puhuisi. Mitä, jos meillä ei olisi, mitä jakaa, emme puhuisi tai
kuuntelisi. Mikä olisi silloin se yhdistävä tekijä, joka pitäisi ihmiset kiinni
toisissaan. Syntyisikö elinvoimaisia yhteisöjä ja yhteiskuntia?
YHDISTÄVÄ JA YLLÄPITÄVÄ
Mielestäni kommunikaatio on luonnollinen, yhdistävä ja ylläpitävä "työkalu",
jonka avulla pystyy ratkaisemaan lähes kaiken. Kommunikaatio on ehkäpä tärkein
elämää ylläpitävä voima, joka palkitsee käyttäjänsä.
Ajattele, millaista olisi työpaikassa, jossa ei
perehdytettäisi, et tietäisi, mitä sinun tulee seuraavaksi tehdä. Asiakkaiden
toiveet katoaisivat. Palkat maksamatta. Riitatilanteet ratkaisematta. Ongelmat jäisivät avoimiksi. Viestit päätyivät väärille henkilöille. Kysymyksiin ei vastattaisi. Listaa voi
jatkaa lähes loputtomiin.
Huomaatko, mitä huono kommunikaatio tai sen puuttuminen
saavat aikaan. Hämmennystä, sekasortoa, huonoja tuloksia, väärinymmärryksiä,
turhaa työtä, huonoja tuloksia, jotka heijastuvat työntekijöiden motivaation
kautta yrityksen tulokseen ja liiketoiminnan jatkuvuuteen.
Ja päinvastoin ajateltuna, yritykset, jotka panostavat
kommunikaatioon menestyvät, henkilöstö viihtyy, asiakkaat ovat tyytyväisiä,
yritys kukoistaa.
Kommunikaatio on monen asian alku ja loppu.
Riidat ja jopa sodat alkavat puuttuvasta kommunikaatiosta tai ongelmista, jotka
olisi voitu alkuvaiheessa ratkaista. Oikein käytettynä kommunikaatio on ratkaisu lähes kaikkeen.
KOMMUNIKAATION VOIMA
Tällä kirjoituksella en halua viestiä ja väittää, että
yritykset kommunikoivat huonosti. Haluan vain tuoda esille, että
kommunikaatiota on syytä tarkastella jopa kriittisestikin ja pyrkiä löytämään
tilanteita, joita kehittää. Meillä kaikilla kehitettävää varmasti löytyy.
Olen varma, että kommunikaatio on nopein tie vaikuttaa
yrityksen toimintaa, kunhan tuntee siihen liittyviä lainalaisuuksia. Helpoin
tie se ei ole, mutta mitään muuta yhtä tehokasta en ole vielä keksinyt.
Hyvällä kommunikaatiolla tehdään ihmeitä!
Kommentit
Lähetä kommentti