AVAIN PROSESSIEN TEHOSTAMISEEN
Yrityksen tehokkaat ja sujuvat avainprosessit ovat liiketoiminnan kannalta erittäin tärkeitä. Esimerkiksi markkinoinnin ja myynnin, tuotannon ja asiakaspalvelun, laskutuksen ja palkanlaskennan voi tehdä monin erilaisin tavoin. Mutta tiedätkö, mikä on se kaikkein tehokkain tapa toimia?
Vuosien kuluessa totumme toimimaan
tiettyjen kaavojen mukaan. Tällöin kykymme arvioida ja nähdä analyyttisesti
prosessien todellista tehokkuutta saattaa heikentyä. Ajan myötä ihmiset
vaihtuvat, asiakkaiden tarpeet muuttuvat, jokin toimiva saattaa unohtua ja se
korvataan enemmän aikaa vievällä.
Prosessit elävät yrityksen
luonnollisen toiminnan ja muutosten mukana. Lyhyesti sanottuna saatamme
sokaistua omiin prosesseihimme, emmekä enää pysty arvioimaan niiden todellista
toimivuutta ja tehokkuutta. Tästä syystä avainprosesseja tulee tarkastella
säännöllisesti rakentavan kriittisesti, jotta varmistaa yritystoiminnan sujuvuuden ja tuottavuuden.
TOIMIVA PROSESSI SÄÄSTÄÄ AIKAA – EI LISÄÄ TAAKKAA
Mitä tehokkaampia ja
sujuvampia prosessit ovat, sitä nopeammin ja laadukkaammin voit kerätä ja koota tarvittavaa
tietoa, hyödyntää sitä, tuottaa yksittäisen asiakkaan haluamaa palvelua, tehostaa
organisaation toimintaa ja tehdään kannattavaa liiketoimintaa.
Avainprosessien nopeuttaminen
tapahtuu analysoimalla olevia prosesseja, suunnittelemalla ja
järkiperäistämällä, tehostamalla tiedonkulkua ja suoraviivaistamalla toimintaa,
suhtautumalla rakentavan kriittisesti oleviin rakenteisiin – näin prosessit
suoraviivaistuvat ja lopputuloksena syntyy enemmän tuotantoa ja tulosta pienemmillä
resursseilla – ilman, että kuormitetaan henkilöstöä enemmän.
”Tavoitteena on saavuttaa mahdollisemman
vähällä vaivalla paras mahdollinen lopputulos, josta hyötyvät niin asiakkaat,
työntekijät ja yritys”.
Oletko ajatellut, että tarkastelemalla ja hienosäätämällä prosesseja, pystyisit saavuttamaan merkittäviä etuja ilman työtaakan kasvattamista?
Naulan kantaan! Kyllä, tärkeimpiä prosesseja on pidettävä silmällä ja sallia itselleen se itsekriittisyys, että "Hei, ei me tehdäkään asioita parhaalla mahdollisella tavalla, vaan meidän on kehityttävä". Voi kuinka moni yritys menee metsään ajatellen, että "Näinhän me ollaan aina tehty ja hyvä niin". Pienenä sivutoimisena yrittäjänä asiat on vielä helppoja laskutuspalvelun avulla, mutta kuvioiden kasvaessa on oltava tarkkana. Kiitos tästä oivallisesta kirjoituksesta. https://www.uuras.fi/hinnasto/laskutuspalvelu
VastaaPoistaKiitos kommentista! Olen samaa mieltä! Meidän tulisi olla hereillä ja kehittää asioita askel askeleelta. Kun toiminta kasvaa, niin myös haasteet kasvavat, ja samalla tietysti mahdollisuudet. On osattava tehdä tilanteen vaatimia ratkaisuja. Sama toimintamalli ei välttämättä joka tilanteessa päde. Tästäkin syystä kehittymistä tarvitaan.
VastaaPoista