PUHTAUSALAN MEGATRENDIT
Mihin suuntaan Puhtausala on menossa? |
Yleinen globaali kehitys ja toimintaympäristön muutokset korostavat entisestään puhtausalan erityispiirteitä, joita ovat mm. henkilöstöpula, hintakilpailu, hintataso, matala palkkataso, palvelullisen ja teknisen laadun vaihtelut, asiakastyytyväisyys, toiminnan kannattavuus, alan arvostus ja maine.
HISTORIA, NYKYHETKI JA TULEVAISUUS
Puhtausala on tilanteessa, jossa siivouspalvelun hinta on usein liian alhainen suhteessa kuluihin. Hintakilpailun seurauksena työaika ja palkka eivät
vastaa riittävästi työn vaatimustasoa ja kuormittavuutta. Ala ei kiinnosta uusia tekijöitä.
Palvelullinen ja tekninen laatu eivät vastaa riittävästi asiakkaan odotuksia.
Hinnasta on muodostunut palveluntuottajille merkittävä kilpailukeino.
Tulevaisuuden menestystekijöiden arvioinnissa olen hyödyntänyt myös syy- ja seurausketjumallia, jossa ulkoiset ja sisäiset muuttujat, aiemmat päätökset ja teot vaikuttavat tulevaisuuden tapahtumiin ja seurauksiin. Näin olen pyrkinyt minimoimaan ennustamisen ja sattuman mahdollisuuden niin pieneksi kuin ylipäätään on mahdollista.
PUHTAUSALAN
MEGATRENDIT
Analyysini perusteella Puhtausalan MEGATRENDEJÄ ovat (9) yhdeksän toisiinsa liittyvää toimintakokonaisuutta, jotka perustuvat olettamukseeni, että tulevaisuuden palveluntuottajat, organisaatiot ja päättäjät valitsevat muutoksen ja kehityksen, jossa osittain negatiivinen kierre/suuntaus muuttuu asteittain positiiviseksi.
1. EETTINEN YRITYSKONSEPTI
Organisaatioiden tehtävänä on luoda puitteet, vahva perusta, jossa pienemmillä resursseilla saavutetaan enemmän tai vähintään yhtä paljon. Eettisessä yrityskonseptissa huomioidaan ihminen, ympäristö, ekologisuus, vastuullisuus ja liiketoiminnan jatkuvuus.
Eettinen yrityskonsepti rakentuu asiakkaan ja henkilöstön tyytyväisyyteen ja motivaatioon. Henkilöstön panos on keskeisessä roolissa. E-liiketoiminta, sovellukset, robotiikka lisäävät asiakastyytyväisyyttä, asiakasuskollisuutta ja ostohalukkuutta, helpottaen ja varmistaen sovittujen toteutumisen.
2. LAATU JA ASIAKKAAN ARVONNOUSU
Asiakkaille tuotetaan parempaa teknistä ja palvelullista laatua, joista hän saa konkreettisia todisteita. Asiakastyytyväisyys ja luottamus kasvavat. Asiakas on valmis maksamaan laadusta ja palvelusta enemmän. Asiakastyytyväisyyden kasvattaminen vaikuttaa siivouspalvelun arvoon ja hintaan, jotka puolestaan mahdollistavat oikeudenmukaisen työajan ja korkeamman palkkatason. Alan arvostus kasvaa niin sisäisesti kuin ulkoisesti.Yritysten kyky tuottaa ja palvella henkilökohtaisesti ja
paremmin, erikoistumalla asiakkaiden tarpeisiin, ovat uuden sukupolven
kilpailutekijöitä. Asiakkaille tarjotaan elämyksiä, kokemuksia ja
ainutlaatuista palvelua.
Yritykset ja organisaatiot, jotka ymmärtävät ja osaavat hyödyntää yllä olevaa, tulevat menestymään. Laadun ja palvelun arvon kasvattaminen ovat lähtölaukaus muille puhtausalan MEGA-trendille.
3. TIEDONKULKU JA KOMMUNIKAATIO
Tieto ja sen ymmärtämisen merkitys korostuvat. Tieto kulkee nopeasti ja tavoittaa oikeat henkilöt. Asiakkaat saavat riittävästi haluamaansa informaatiota. Sovitut tehtävät, toiveet, palautteet siirtyvät asiakasrajapintaan, jossa vastuussa oleva henkilö reagoi, tekee ja vahvistaa ne tehdyiksi. Osapuolet tietävät mitä, kuka, missä ja milloin.Turha tekeminen, virheet ja piilokulut vähenevät. Tuottavuus kasvaa. Kommunikaatio varmistaa prosessien tehokkuuden ja toimivuuden.
4. INHIMILLISYYS JA HENKILÖKOHTAISUUS
Yritysten ja organisaatioiden kyky menestyä perustuu
henkilöstön osaamiseen, henkilökohtaiseen huippupalveluun ja välittämiseen. Asiakaskohtainen
erikoistuminen mahdollistaa korkean asiakastyytyväisyyden.
Työvoimasta pidetään huolta ja arvostetaan. Pk- ja mikroyrittäjyys muuttavat muotoaan osana laajempia toimitusketjuja. Alihankinnan merkitys korostuu. Maahanmuutto on voimavara. Yhteiskuntaan integroituminen helpottuu. Henkilökohtainen halu ja kyky oppia mahdollistavat kehittymisen, kasvun ja etenemisen.
On oltava entistä tehokkaampia ja tehtävä vähemmän turhia asioita. On panostettava ihmisiin. Yritys, joka onnistuu tässä, tulee menestymään.
5. VANHASTA POIS OPPIMINEN
Vanhasta pois oppiminen ja uuden omaksuminen ovat edellytyksiä menestyä työelämässä. Henkilöstöltä vaaditaan nopeaa muuntautumiskykyä ja aktiivisuutta. Asiakkaista välittäminen ja huippupalvelu perustuvat oivalluksiin, tietoon ja taitoon.
Organisaatioiden keskeisimpiä tavoitteita on varmistaa
henkilöstön osaaminen. Oppimismenetelmät monipuolistuvat. Teknologiaa
hyödynnetään työn ohessa oppimisessa. Puutteet osaamisessa tulevat esille
nopeasti ja nopea koulutus, reagointi mahdollistavat työn teknisen ja palvelullisen laadun
toteutumisen.
Tietoa hyödynnetään harjoittelemalla ja viemällä käytäntöön. Syntyy taitoa ja osaamista. Ammattitaitoa on kysy siirtää teoria käytäntöön. Innostaminen ja valmiuksien kehittäminen vastaamaan odotuksia, on välttämätöntä.
6. INNOVOINTI
Liiketoimintaa luodaan ja kehitetään. Organisaatioiden, johtajien, henkilöstön kyky reagoida, tehdä nopeasti tarvittavia muutoksia, niin mikro kuin laajemmalla tasolla, perustuvat tietoon. Perinteiset raja-aidat kaatuvat, oikeus innovoida kuuluu kaikille. Organisaatiot tukevat itseohjautuvuutta.
Innovointi ja kehittäminen tuottavat ratkaisuja, tukevat henkilöstön halua ja kykyä vaikuttaa työhönsä huomioiden tavoitteet ja päämäärän. Mielen avaaminen, uuden vastaanottaminen korostuu ja helpottuu.
7. DIGITAALISUUS JA TEKNOLOGIA YHDISTÄVÄT
Tietotekniset ratkaisut
integroituvat päivittäiseen toimintaan.
Ihmiset, yritykset, sidosryhmät, robotiikka muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden. Dataohjaus kertoo, mihin panostaa, missä ja miten. Tieto kulkee reaaliaikaisesti ja läpinäkyvästi –– kuittaukset ja dokumentointi tehostuvat, prosessien hallinta ja seuranta on tehokasta. Toiminnanohjaus ohjaa tekemisiä, muistuttaa ja reagoi poikkeamiin.
Digitaalisuus ja tekoäly ovat läsnä kommunikaatiossa, tiedonkulussa, asiakaspalvelussa, raportoinnissa, johtamisessa, henkilöstön hallinnassa; tukien, auttaen, muistuttaen, ohjaten ja neuvoen. Inhimilliset erehdykset vähenevät ja työaikaa vapautuu itse työn tekemiseen.
Teknologiasta, tekoälystä muodostuu kristallipallo, joka ohjaa siivoustarpeen ja laadun, logistiikan ja palveluiden kohdistamista huomioiden kustannustehokkuus ja liiketoiminnan kannattavuus.
8. LIITTOUTUMAT JA VERKOSTOT
Siivouspalvelun toteutus muodostuu usean osatekijän
liitosta. Palveluketjua hallinnoi tietotekniikka, joka yhdistää prosessit, toiminnot
ja ihmiset kokonaisuudeksi. Palveluntuottajat erikoistuvat kukin omaan osaamis-
ja vahvuusalueeseensa. Yritys- ja yhteistyöverkostot tuottavat tukipalveluita
mm. markkinointiin, asiakashankintaan, osaamisen kehittämiseen,
taloushallintoon ja johtamiseen.
Rakennemuutos tarjoaa mikro- ja pk yrityksille mahdollisuuden keskittyä erikoisosaamiseensa, tehdä toiminnastaan arvokasta, osana laajempaa verkostoa. Liittoumat merkitsevät voimavarojen yhdistämistä ja vastuun jakautumista.
9. YMPÄRISTÖN KUNNIOITTAMINEN
Kestävämpää ja myrkytöntä ympäristöä edistävä EU:n kemikaalistrategian mukaisesti siivouksessa ei käytetä haitallisia kemikaaleja, suuri osa työstä tehdään kemikaalittomasti. Strategian noudattaminen on vaatinut muutosta perinteiseen.Tavoitteeksi asetettu, puhdistuksessa käytettävien
kemikaalien rajoittaminen, muovijätteiden vähentäminen, jätevesien
kuormittaminen, energian kulutuksen pienentäminen, samoin myrkytön ympäristö
sekä entistä korkeampi ihmisten terveyden ja ympäristön suojelun taso toteutuvat asteittain.
Puhtausalalle on kehitetty tuotteita ja menetelmiä, jotka
perustuvat kierrätettäviin materiaaleihin, energiatehokkuuteen ja tehokkaaseen
jätteiden kierrättämiseen.
Ekologinen tehokkuus yhdistettynä eettiseen yritystoimintaan
lisää ihmisen ja luonnon hyvinvointia.
PUHTAUDEN
TUOTTAMISEN TULEVAISUUS
MEGATRENDIEN toteutumiseen vaikuttavat niin ulkoiset
kuin alan sisäiset tekijät ja käytännöt.
Hallittu muutos alkaa ihmisestä, alan sisältä. On tehtävä
jotakin äärimmäistä, joka vaikuttaa henkilöstöön, osaamiseen, laatuun,
asiakastyytyväisyyteen, palkkatasoon, hintatasoon, imagoon ja ympäristöön.
Ensimmäinen askel on palauttaa asiakkaiden luottamus, jotta hintataso
mahdollistaa kehittymisen.
Yritykset ja organisaatiot joutuvat kohtaamaan ja tekemään, mietittämään yhteistyössä tekijöiden kanssa, mitä tulevaisuudelta halutaan, miten edellä mainitut toteutuvat. Päätökset, joita nyt teemme, vaikuttavat koko puhtausalan tulevaisuuteen.
Valinta on sinun ja
minun! Mitä me haluamme tulevaisuudelta? Onko suuntana muutos?
------
Haluatko keskustella tai kommentoida PUHTAUSALAN MEGATRENDIT artikkelia?
Ota yhteyttä, niin kerron ratkaisuista, joilla puhtaus/siivousala ohjataan oikeille raiteille!
------
Tietoa kirjoittajasta:
Jari Taimela on toiminut puhdistusalalla vuodesta 1989 kehittäen laatu- ja johtamisjärjestelmiä, asiakaspalvelukonsepteja ja franchising-toimintamalleja, valmentanut ja kouluttanut niin palveluliikkeitä kuin kuntien ja kaupunkien organisaatioita.
Vuoden 2023 alusta alkoi yhteistyö SSTL Puhtausala ry:n kanssa - verkkovalmennukset Johdon ja esihenkilöiden valmennukset | SSTL Puhtausala ry
Valmennusten lisäksi Jari on mukana kehittämässä ainutlaatuista ympäristöystävällistä kemikaalitonta puhdistusmenetelmää.
Lisätietoa: +358 500 609 324 /jari.taimela@ltyoy.com
Kiitos hyvin ajankohtaisesta ja tärkeästä kirjoituksesta. On tosiaan tärkeää huomioida, millaisin kemikaalein isoja liiketiloja, rappukäytäviä ja julkisia tiloja siivotaan. Toisaalta on ollut ilo huomata jo vuosikymmenien ajan, että hyvät trendit, kuten siivousaineiden ekologiset pakkaukset ja uudistuneet ympäristöystävälliset kemikaalit, ovat saaneet usein alkunsa juuri yritystilojen siivouksesta.
VastaaPoistahttps://www.siivousnorppa.fi/liiketilasiivous
Kiitos kommentista! Siivousala on kehittynyt vuosien aikana, mutta vielä on tehtävää. Me jotka toimimme alalla olemme nyt avainasemassa ajatellen ihmisten ja ympäristön hyvinvointia ja ekologisuutta.
VastaaPoistaKiitos kirjoituksesta. Se on kyllä kumma, että samaan aikaan kun puhtaus ja hygienia nousevat aina vaan tärkeämmiksi teemoiksi, niin alan arvostus, palkkataso ja kannattavuus joutuvat aina vain kovempaan puristukseen. Voisikohan jotenkin puhtausalan asiantuntijapalveluita hyväksi käyttäen saada alan arvostus taas sinne minne se kuuluu. Vaikka automatisaatio ja apuvälineet kehittyvät, on se silti lopulta ihminen jota tarvitaan ja samoin on myös työn lopputulos, ihmisillehän sitä tehdään. https://www.atop.fi/palvelut
VastaaPoistaOlen samaa mieltä. Kerroin oman näkemykseni FINNCLEAN 2023 messuilla aiheena Puhtausalan Breaking news (https://youtu.be/G_JnBX3-DFE). Painotin, että suuri uutinen olemme me ihmiset, jotka voivat vaikuttaa asioihin ja antaa kasvot koko alalle. Meistä se kaikki lähtee!
Poista