MIKSI VERKOSTOMARKKINOINTIA INHOTAAN?

Inhota on voimakas sana, jonka käytön verkostomarkkinoinnin yhteydessä ymmärrän hyvin. Monilla meistä on kokemusta aiheesta, eivätkä ne ole aina positiivisia. Toisaalta tunnen myös ihmisiä, joille verkosto on mahdollistanut paljon.

Hieman yleistäen voisi sanoa, että on olemassa, niin hyviä kuin huonoja verkostoja.


Huono verkosto

Mutta millainen on sitten ns. huono verkosto?

Oman kokemukseni mukaan ei savua ilman tulta. Hehkutus, valtavat ansiot vähällä vaivalla, valtavat passiiviset tulot ovat ainakin itselleni varoitusmerkki NO 1.  

NO 2. on kuukausimaksu ja ostopakko, jotka liian monessa tapauksessa ovat täyttäneet kaapit pillereillä ja palleroilla. Toisin sanoen kotona varasto kasvaa, kun kauppa ei käy. Ja kaiken lisäksi ostopaine ylemmiltä tahoilta on kovaa.

NO 3. on epäselvä konsepti, josta ei helpolla selviä, mistä kyse, tai mihin sitoutuu. Kun kysyt tarkempaa tietoa, saat hyvinkin ympäripyöreitä vastauksia tai tarinoita valtavista mahdollisuuksista ja tuloista – eteesi allekirjoitettavan sopimuksen.

NO 4. on laiton pyramidi, jossa ansaintaan uusien jäsenten rekrytoinnista, ei todellisista asiakkaista tai tuotemyynnistä. Tuotteet ovat usein ylihinnoiteltuja ja liittymisajankohta ratkaisee tulotason. Toisin sanoen, mitä aikaisemmin olet liittynyt, niin sitä enemmän pystyt jonkin aikaa ehkä ansaitsemaan. Pyramidin yläpää tienaa – alapää maksaa lystin.

”Laittoman pyramidin tarkoitus on tehdä sinulla nopeasti rahaa ja sitten kadota takavasemmalle”.

Huonoista kokemuksista syntyy negatiivinen kaiku, varsinkin jos todellisuus ei kohtaa lupauksia. Pettymys on suuri, kun menettää rahansa. Rahan kiilto silmissä haalistuu ja usko verkoston voimaan katoaa. Kuka tällaista verkostoa enää kaipaisi. Enää ei ole epäselvää, miksi Verkostomarkkinointia useasti inhotaan.


Hyvä verkosto

Mutta, onko olemassa hyviä ja toimivia verkostoja – verkostoja, joissa ansaitaan todellisen tuotteen myynnistä; menestys perustuu tekemiseen, ei liittymisajankohtaan. Tuotteilla on mitattavissa olevaa arvoa ja käytettävyyttä.

Huomaatko, että puhun nyt normaalista liiketoiminnasta, jossa myyjä saa palkkiota tuotteiden tai palveluiden myynnistä, oli hän sitten itsenäinen yrittäjä tai työntekijä.

"Pelkkä pyramidin kaltainen organisaatiorakenne ei tee  toiminnasta epäluotettavaa".

Oikeassa verkostossa voit tienata ilman verkostoon kuulumista, jolloin tulot tulevat asiakkailta, eivät edustajilta ostopakkoon ja kuukausimaksuihin liittyen. Tuotteita ei osteta varastoon. Asiakkaat ostavat omasta halustaan.

Tällainen kaupankäynti on aivan normaalia ja perustuu ihmisten väliseen kommunikaatioon ja yhteistyön rakentamiseen.


Verkostoituminen ei ole kirosana – päinvastoin!

”On viisasta olla tarkka, mutta tyhmää olla niin ennakkoluuloinen, että sulkee ovet pelkän sanan takia”.

 

Nykypäivän verkostoitumisessa yhteistyö perustuu vapaaehtoisuuteen. 

Toiminta on avointa ja turvallista, normaalia liiketoimintaa, jossa markkinoidaan myös suosittelemalla ja verkostoitumalla. 

Verkoston rakentaminen ja henkilökohtainen suosittelu onkin todettu kaikkein tehokkaimmaksi markkinointi- ja asiakashankintamenetelmäksi. 


Herätänkin kysymyksen, miksi on hyväksyttävää verkostoitua ja samalla markkinoida, maksaa toteutuneesta myynnistä palkkiota! Mutta, jos verkostoitumista kutsutaankin verkostomarkkinoinniksi tai markkinointiverkostoksi niin, miksi se herättää negatiivisia tunteita ja mielleyhtymiä. 

Oletko samaa mieltä; ei nimi henkilöä pahenna - vaan ne teot - joten ÄLÄ pilaa hyvää nimeä, vaan tee laillista liiketoimintaa. 

Miten sinä voisit hyödyntää verkoston voimaa?


------

Tietoa kirjoittajasta:

Jari Taimela on toiminut yrittäjänä useilla toimialoilla vuodesta 1989 kehittäen laatu- ja johtamisjärjestelmiä, asiakaspalvelukonsepteja ja franchising-toimintamalleja, valmentanut ja kouluttanut niin palveluliikkeitä kuin kuntien ja kaupunkien organisaatioita. 

Vuonna 2020 - 2022 Jari dokumentoi valmennustietoutensa, seminaarit ja kurssit BUSINEZZONE  oppimisalustalle. Samoihin aikoihin syntyi ajatus kehittää MetaMaX3 Ohjelmat, joilla optimoidaan Yritys ja Yksilö - tuloksena rahassa mitattavaa tehokkuutta. Syntyi toimintamalli www.metamax3.fi, jossa tiedon hyödyntäminen, suosittelu ja tähtikartaston rakentaminen kohtasivat. 

Vuoden 2023 alusta alkoi yhteistyö SSTL Puhtausala ry:n  kanssa - verkkovalmennukset Johdon ja esihenkilöiden valmennukset | SSTL Puhtausala ry  

Valmennusten lisäksi Jari on mukana kehittämässä ainutlaatuista ympäristöystävällistä kemikaalitonta puhdistusmenetelmää www.hygisafebusiness.fi

Lisätietoa: +358 500 609 324 /jari.taimela@ltyoy.com

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

OSA 1. SUOMIKO MAAILMAN PUHTAIN MAA?

PUHTAUSALAN MEGATRENDIT

OSA 3. ONKO PUHTAUSALA KILPAILUTTAMASSA ITSENSÄ HENGILTÄ?