YRITYSKULTTUURI
Olen nähnyt omakohtaisesti yrityskulttuurin merkityksen, etsinyt syitä hyvään ja huonoon kulttuuriin.
Nuorena ja kokemattomana kuvittelin kulttuurierojen johtuvan ulkoisista tekijöistä, kuten markkinatilanteesta, henkilöstöstä, asiakkaista, kovasta hintakilpailusta.
Suljinko silmäni totuudelta? KYLLÄ - En katsonut peiliin ja
hyväksynyt tosiasioita.
KENEN VASTUULLA
Emme voi mennä pelkästään sen taakse, että johto ja esihenkilöt ovat
yrityksessä niitä, joiden ansiosta yrityskulttuuri on hyvä tai huono.
Totta on, että yrityskulttuurin luominen ja suunnittelu alkavat
yrittäjästä ja/tai ylimmästä johdosta. Totta on myös, että hyvää kulttuuria ei
synny ilman henkilöstöä.
Tästä syystä korostankin jokaisen ihmisen, tekijän, esihenkilön,
yrittäjän merkitystä tärkeimpänä yksittäisenä tekijänä.
”Haastateltuani satoja yrittäjiä ja johtajia, huomasin harvan kehittävän tietoisesti yrityksensä kulttuuria. Se vaan tapahtui vahingossa”.
MEISTÄ JOKAINEN TARVITSEE OPASTA
Läksy, jonka olen urani aikana kantapään kautta oppinut, on hyvän oppaan merkitys.
Voit haastatella tuhansia hakijoita, löytää tehtävään soveltuvan henkilön ja silti epäonnistua. Liian moni kuvittelee, että tämä uusi ja lahjakas ihminen selviytyy ja menestyy hänelle uuden yrityksen kulttuurissa.
”Tarvitaan hyvä opas, joka perehdyttää yrityksen kulttuuriin ja työhön”.
SATTUMAN SANELEMAA VAI JOHDETTUA
Johtamisen ja opastamisen merkitys on iso asia hyvän yrityskulttuurin rakentumisen kannalta.
”Ketään ei saa jättää yksin asemasta riippumatta, ja olettaa pärjäävän. Me kaikki tarvitsemme opasta ja johtajaa”.
Huonon yrityskulttuurin tunnuspiirteitä ovat henkilöstön
vaihtuvuus, kommunikaation puute, syyllisten etsiminen ja virheistä
rankaiseminen. Ideoita ei oteta vastaan, muutosvastarinta on suurta, arvostuksen
puute ja epävarmuus vaivaavat. Juorut valtaavat tilaa tosiasioilta. Luovuus ja
luottamus tukahtuvat, stressi ja kiire ovat jatkuvasti läsnä. Työmoraali, työn
tulos ja asiakkaiden tyytyväisyys on heikkoa. kannattavuudessa parantamisen varaa.
Terveessä yrityskulttuurissa yllä mainitut kääntyvät
päälaelleen.
- Henkilöstön vaihtuvuus on vähäistä
- Virheistä ei rangaista, vaan opitaan
- Uskallus kommunikoida ja jakaa tietoa on korkealla tasolla
- Henkilöstö haluaa oppia ja kehittyä
- Palautetta annetaan rakentavasti johtaen muutokseen
- Tieto kulkee ja vastaanotetaan avoimesti
- Ideat ja luovuus kukoistavat
- Tiimin jäsenet tukevat ja auttavat
- Luottamus ja moraali ovat korkealla tasolla
Yrityskulttuurilla on suora vaikutus henkilöstön motivaatioon ja toiminnan kannattavuuteen.
Ihminen, joka kuuntelee
aidosti ja on läsnä, ei ole sattumaa, vaan osa hyvää yrityskulttuuria.
Me kaikki vaikutamme yrityskulttuuriin, jota toteutamme
yhdessä omalla esimerkillämme.
KIITOS – ei maksa mitään!
Ps. Haaveissa voi elää, mutta teot ratkaisevat.
--------
Tietoa kirjoittajasta:
Jari Taimela on toiminut puhdistusalalla vuodesta 1989 kehittäen laatu- ja johtamisjärjestelmiä, asiakaspalvelukonsepteja ja franchising-toimintamalleja, valmentanut ja kouluttanut niin palveluliikkeitä kuin kuntien ja kaupunkien organisaatioita.
Vuoden 2023 alusta alkoi yhteistyö SSTL Puhtausala ry:n kanssa - verkkovalmennukset Johdon ja esihenkilöiden valmennukset | SSTL Puhtausala ry
Valmennusten lisäksi Jari on mukana kehittämässä ainutlaatuista ympäristöystävällistä, lähes kemikaalitonta puhdistusmenetelmää.
Lisätietoa: +358 500 609 324 /jari.taimela@ltyoy.com
Kommentit
Lähetä kommentti