Myyjän myyntipelko vai asiakkaan ostopelko?
Pelko on tunnetila, jonka vie mukanaan. Pelokas ihminen pakenee joko tiedostaen tai tiedostamattaan.
Pakeneminen tilanteesta on usein erittäin hyvin perusteltua ja syyt kuulostavat niin järkeviltä, että emme itsekään huomaa, saati ymmärrä, miksi kieltäydymme jostakin hyödyllisestä ja kannattavasta.
”Muistan lukeneeni aikoinaan tieteellisen artikkelin,
jossa analysoitiin pelkoa. Kysyttiin, mitä ihmiset pelkäävät eniten. Moni
ehdotti torikammoa tai ahtaan paikan pelkoa. Oikea vastaus oli kuitenkin
yksinkertainen – ihminen pelkää eniten toista ihmistä”.
Pelko on tunne, jota henkilö ei itse täysin kontrolloi. Hän
ei katso asiaa ulkopuolelta, vaan on sisällä pelossa. Läheskään aina emme
tiedosta pelkäävämme. Tällöin pelko vie ja ihminen seuraa.
Ostopelko
Pelko on tunnetila, jossa olosuhteeseen ja
tilanteeseen liittyvät ”voimat” alkavat ohjaamaan henkilön toimintaa ”reaktiivisesti”.
Ostaja asiakas saattaa turhautua, ärsyyntyä, hermostua, vetäytyä, vältellä, stressaantua
tai jopa raivostua. Pakoreaktioita on monenlaisia ja usein ne ovat järjenvastaisia.
”Asiakas kertoi toiveensa, vahvisti moneen kertaan, että
tuote sopii hänelle paremmin kuin kilpailijoiden, ratkaisee ongelmat ja on
hinnaltaan paras. Kysyin, milloin toimitamme tuotteen? Asiakas vastasi, tarvitsen
ja haluan tämän, mutta haluan vielä miettiä”.
Kyse on usein alitajuntaisesta toiminnasta. Henkilö kokee
taistelevansa olosuhteita vastaan ja olevansa niiden uhri. Ulospääsy ”ostopelosta”
on pakoreaktio, joka on hyvinkin normaalia ostotilanteessa.
Myyntipelko
Entäpä, jos myyjä on samassa tilassa – ei kontrolloin
tilannetta, ei uskalla esittää hintaa, pitää tuotetta liian kalliina, ei uskalla
pyytää päätöstä?
”Minusta tuntui epämukavalta pyytää kauppaa ja käsitellä
vastaväitteitä. Jälkeenpäin harmitti, kun asiakas jäi toimistoonsa murehtimaan
ongelmaansa. Olisi vain pitänyt olla rohkeampi ja voittaa oma myyntipelko ja
asiakkaan ostopelko”.
Kun myyjä antaa oman ja/tai asiakkaan pelon ohjata
tilannetta, sen sijaan, että auttaisi ostopelon yli, jää molemmille osapuolille
huono maku.
Lopputulos
Annatko oman myyntipelkosi ja tai asiakkaan otsopelon
vaikuttaa menestykseen? Miten kohtaat haastavat, jopa epämukavat tilanteet ja
selviät niistä voittajana?
Tarvitsetko lisää tietoa, työkaluja taitoa ja
harjoitusta, jotta pääset pois harmaalta alueelta ja muutat pakoreaktiot
ostoreaktioiksi?
Kontrolloimalla myyntipelkoa ja asiakkaan ostopelkoa, tuloksesi
tulevat kasvamaan askel askeleelta.
Kyse on pienistä asioista, jotka välillä tuntuvat liian
suurilta ja vaikeilta ylittää.
Kommentit
Lähetä kommentti