Tässä blogissa julkaistaan artikkeleita ja ajatuksia yrittäjyydestä, johtamisesta, liiketoiminnan kehittämisestä ja niistä työkaluista, joita menestyvässä yritystoiminnassa tarvitaan.
OTA YHTEYTTÄ
Minut tavoittaa parhaiten sähköpostitse jari.taimela@ltyoy.com. Autan mielelläni kaikissa yrittämiseen ja ympäristöön liittyvissä asioissa!
Loma ja myyntikauden pidentäminen ovat eri asia. Tammikuu Vuosi vaihtuu - Raketit paukkuu! On suunniteltu uudet kujeet ja tavoitteet tulevalle vuodelle, mutta mitä tapahtuukaan. Joulun ja uudenvuoden jälkeen ollaan vielä hissukseen, asiakkaatkin palailevat vasta hiljalleen töihin. Mitä sitä turhaan soittelemaan tapaamisia, myynnistä puhumattakaan. Vietetään tipatonta tammikuuta. 1 viikko tehokasta myyntiaikaa. Helmikuu - maaliskuu Ravintoloissa on hiljaista. Epävarmuutta lisää maailman tilanne. Sähkökin on niin kallista. Harmi, kun Korona tyhjensi kassan muutama vuosi sitten. 5 viikkoa tehokasta myyntiaikaa. Huhtikuu - toukokuu Nyt alkaa tapahtumaan. Lumet sulaa ja aurinko paistaa, luonto ja ihmiset heräävät henkiin. On hienoa viettää kevätlomaa. Ensimmäiset säteet paistavat terasseille. Meno ja kaupankäynti vilkastuvat. 7 viikkoa tehokasta myyntiaikaa. Kesäkuu - heinäkuu Kauppa käy ja ihmiset ovat iloisia. Juhannuksen jälkeen alkaa taas uusi kausi, nimittäin l...
On pakko ottaa kantaa lehtikirjoituksiin, joista saa kuvan, että siivousalalla kohdellaan yleisesti maahanmuuttajataustaisia huonosti. Helsingin Sanomien julkaisemaa kirjoitusta SIIVOTON ALA https://dynamic.hs.fi/a/2020/siivotonala/ on referoinut viimepäivinä ( 5.7 ja 7.7) myös TALOUSSANOMAT. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006562579.html . https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006564004.html ”Kielitaidottomille maahanmuuttajille teetetään ylipitkiä päiviä ja heille maksetaan palkkaa huomattavasti pienemmältä tuntimäärältä”. ”HS:n selvityksen mukaan hyväksikäyttöä ilmenee useassa siivousalan yrityksessä ja kielitaidottomat työntekijät ovat hiljennettyjä. Jos työntekijä vaatii enemmän palkkaa tai aikoo kertoa ongelmista eteenpäin, uhataan häntä turvapaikkaprosessin estämisellä tai jopa väkivallalla”. ”Hyväksikäyttö on lehden selvityksen perusteella laajaa ja systemaattista. Pahimmillaan lehti kuvailee olosuhteita epäinhimillisiksi ja ihmiskauppaa muis...
Tässä blogikirjoituksessa pohdin hintaa kilpailukeinona esimerkkinä siivousala. ”Jos vertailussa on kaksi täysin vastaavaa tuotetta ja toinen on 50 % edullisempi, niin olisi hullua ostaa se kalliimpi”. Totta! Yllä olevan ymmärrän hyvin tuotteiden osalta. Kun yritys on saanut tuotanto- ja jakelukustannukset alas ja pystyy tarjoamaan tuotetta puolet halvemmalla, niin on tehty jotakin oikein. Tässä tapauksessa kilpailu piristää ja on asiakkaalle eduksi. Palvelualalla, kuten siivouksessa, en näe yllä olevaa isossa kuvassa mahdolliseksi, koska työajasta ja palkkakustannuksista ei oikein voi tinkiä, varsinkaan tuotettaessa asiakkaan haluamaa laatua. MYYTKÖ HINTAA VAI SIIVOUSPALVELUA? Valitettavan usein näen mainoksia – 40 % alennus perussiivouksesta vielä tämän kuukauden – 15 % alennus kotisiivouksista. Itselleni herää kysymys, kumpaa yllä olevissa myydään – hintaa vai siivoustyötä (laatua). Epäilisin, että ei ainakaan palvelua ja laatua. Onko alennuksen antaminen viimeinen kein...
Kommentit
Lähetä kommentti