Tässä blogissa julkaistaan artikkeleita ja ajatuksia yrittäjyydestä, johtamisesta, liiketoiminnan kehittämisestä ja niistä työkaluista, joita menestyvässä yritystoiminnassa tarvitaan.
OTA YHTEYTTÄ
Minut tavoittaa parhaiten sähköpostitse jari.taimela@ltyoy.com. Autan mielelläni kaikissa yrittämiseen ja ympäristöön liittyvissä asioissa!
On pakko ottaa kantaa lehtikirjoituksiin, joista saa kuvan, että siivousalalla kohdellaan yleisesti maahanmuuttajataustaisia huonosti. Helsingin Sanomien julkaisemaa kirjoitusta SIIVOTON ALA https://dynamic.hs.fi/a/2020/siivotonala/ on referoinut viimepäivinä ( 5.7 ja 7.7) myös TALOUSSANOMAT. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006562579.html . https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006564004.html ”Kielitaidottomille maahanmuuttajille teetetään ylipitkiä päiviä ja heille maksetaan palkkaa huomattavasti pienemmältä tuntimäärältä”. ”HS:n selvityksen mukaan hyväksikäyttöä ilmenee useassa siivousalan yrityksessä ja kielitaidottomat työntekijät ovat hiljennettyjä. Jos työntekijä vaatii enemmän palkkaa tai aikoo kertoa ongelmista eteenpäin, uhataan häntä turvapaikkaprosessin estämisellä tai jopa väkivallalla”. ”Hyväksikäyttö on lehden selvityksen perusteella laajaa ja systemaattista. Pahimmillaan lehti kuvailee olosuhteita epäinhimillisiksi ja ihmiskauppaa muis...
Tässä blogikirjoituksessa pohdin hintaa kilpailukeinona esimerkkinä siivousala. ”Jos vertailussa on kaksi täysin vastaavaa tuotetta ja toinen on 50 % edullisempi, niin olisi hullua ostaa se kalliimpi”. Totta! Yllä olevan ymmärrän hyvin tuotteiden osalta. Kun yritys on saanut tuotanto- ja jakelukustannukset alas ja pystyy tarjoamaan tuotetta puolet halvemmalla, niin on tehty jotakin oikein. Tässä tapauksessa kilpailu piristää ja on asiakkaalle eduksi. Palvelualalla, kuten siivouksessa, en näe yllä olevaa isossa kuvassa mahdolliseksi, koska työajasta ja palkkakustannuksista ei oikein voi tinkiä, varsinkaan tuotettaessa asiakkaan haluamaa laatua. MYYTKÖ HINTAA VAI SIIVOUSPALVELUA? Valitettavan usein näen mainoksia – 40 % alennus perussiivouksesta vielä tämän kuukauden – 15 % alennus kotisiivouksista. Itselleni herää kysymys, kumpaa yllä olevissa myydään – hintaa vai siivoustyötä (laatua). Epäilisin, että ei ainakaan palvelua ja laatua. Onko alennuksen antaminen viimeinen kein...
Pelko on tunnetila, jonka vie mukanaan. Pelokas ihminen pakenee joko tiedostaen tai tiedostamattaan. Pakeneminen tilanteesta on usein erittäin hyvin perusteltua ja syyt kuulostavat niin järkeviltä, että emme itsekään huomaa, saati ymmärrä, miksi kieltäydymme jostakin hyödyllisestä ja kannattavasta. ”Muistan lukeneeni aikoinaan tieteellisen artikkelin, jossa analysoitiin pelkoa. Kysyttiin, mitä ihmiset pelkäävät eniten. Moni ehdotti torikammoa tai ahtaan paikan pelkoa. Oikea vastaus oli kuitenkin yksinkertainen – ihminen pelkää eniten toista ihmistä”. Pelko on tunne , jota henkilö ei itse täysin kontrolloi. Hän ei katso asiaa ulkopuolelta, vaan on sisällä pelossa. Läheskään aina emme tiedosta pelkäävämme. Tällöin pelko vie ja ihminen seuraa. Ostopelko Pelko on tunnetila , jossa olosuhteeseen ja tilanteeseen liittyvät ”voimat” alkavat ohjaamaan henkilön toimintaa ”reaktiivisesti”. Ostaja asiakas saattaa turhautua, ärsyyntyä, hermostua, vetäytyä, vältellä, stressaa...
Kommentit
Lähetä kommentti