OSA 4. DIGITAALISUUS, ROBOTIIKKA JA TEKOÄLY
Asiakas maksaa sovitun siivouslaadun toteutumisesta. Palveluntuottajan vastuulla on organisoida, toteuttaa ja noudattaa sopimusta. Kaikki ei kuitenkaan aina etene, kuten suunniteltu ja sovittu.
Prosessit työtilauksesta laskutukseen, markkinoinnista sopimukseen, rekrytoinnista pitkiin työsuhteisiin perustuvat henkilöstön panokseen ja osaamiseen. Virheitä ja inhimillisiä unohduksia tapahtuu.
Digitaalisuus on ratkaisu, joka tukee yritystoimintaa ja mahdollistaa, mutta ei korvaa henkilökohtaista panosta, osaamista, palvelua ja inhimillisyyttä. Robotiikka helpottaa osaltaan työtaakkaa. Parhaimmillaan tekoäly automatisoi, tehostaa ja vähentää virheitä.
Miksi emme hyödyntäisi enemmän sensoreita, jotka kertovat, milloin meitä oikeasti
tarvitaan? Voisiko näin vähentää turhan työn määrää? Eikö tämä olisi merkittävä
askel tarpeenmukaiseen siivoukseen?
Rehellinen digihuuma
Digitaalisuus on tullut jäädäkseen, joka hyvä asia. On kuitenkin muistettava, että asiakkaiden huomiota ei saa viedä pois todellisesta tekemisestä – itse siivouksesta. Kukaan ei nimittäin vielä puhdista pintoja tietokoneohjelman tai tekoälyn avulla. Edelleen tarvitaan ihmistä.
Teknologia on kilpailuetu ja työkalu, joka mahdollistaa, mutta ei saa olla itsetarkoitus. Jos asiakkaan päätökset jatkossa perustuvat, kuka parhaiten hyödyntää digitaalisuutta, niin kilpailutilanne saattaa vääristyä entisestään.Rehellisyyden nimissä digitaalisuutta voi hyödyntää lähes kaikessa; kommunikaatiossa, tiedonkulussa, asiakaspalvelussa, raportoinnissa, johtamisessa, henkilöstön hallinnassa. Oikein ajateltuna se on ihmisen paras kumppani, joka tukee, auttaa, muistuttaa, ohjaa ja neuvoo.
Kun tähän onnistutaan liittämään tekoäly, niin prosessit toimivat, inhimilliset erehdykset vähenevät ja työaikaa vapautuu itse työn tekemiseen.
Digitaalisuus on hyvä renki – ei kuitenkaan isäntä!
Robotiikka keventää taakkaa
Robotit tekevät raskasta käsityötä ja keventävät siivoushenkilöstön työtaakkaa ilman taukoja. Siivousrobotit eivät ole kilpailijoitamme – päinvastoin, siivoustyötä riittää edelleen jokaiselle halukkaalle.
Robotiikan osalta miettisin enemmänkin, miten koneapua voidaan hyödyntää entistä
enemmän. Rakennusten suunnittelua tulisi myös kehittää, jotta saamme robotiikasta
enemmän irti.
Mitä maksaa? Kuka maksaa?
Digitaalisuudelle, tekoälylle ja robotiikalle on löydettävä maksaja. Asiakas tuskin on valmis siihen. Toivottavasti kuluja ei oteta myöskään henkilöstön selkänahasta.
Kysymys kuuluukin, mikä on uuden teknologian todellinen merkitys ja vaikutus? Digitaalisuus ei saa olla pelkkää markkinointia. Edut ja hyödyt on punnittava ja laskettava todella tarkasti.
Digihuuma ei saisi vääristää kilpailua ja viedä asiakkaan huomiota pois henkilökohtaisesta
palvelusta. Ihmisen ja teknologian on kuljettava käsikädessä yhdessä samaan
suuntaan.
-------
------
Seuraavassa blogikirjoituksessa - Puhun vastuullisuudesta, mutta onko näin myös käytännössä?
Linkit sarjan aiempiin blogikirjoituksiin:
Osa 1. Suomiko maailman puhtain maa?
Osa 2. Onko pinttynyt lika vallannut kiinteistömme?
Osa 3. Onko Puhtausala kilpailuttamassa itsensä hengiltä?
-----
Tietoa kirjoittajasta:
Jari Taimela on toiminut puhdistusalalla vuodesta 1989 kehittäen laatu- ja johtamisjärjestelmiä, asiakaspalvelukonsepteja ja franchising-toimintamalleja, valmentanut ja kouluttanut niin palveluliikkeitä kuin kuntien ja kaupunkien organisaatioita.
Vuoden 2023 alusta alkoi yhteistyö SSTL Puhtausala ry:n kanssa - verkkovalmennukset Johdon ja esihenkilöiden valmennukset | SSTL Puhtausala ry
Valmennusten lisäksi Jari on mukana kehittämässä ainutlaatuista ympäristöystävällistä kemikaalitonta puhdistusmenetelmää.
Lisätietoa: +358 500 609 324 /jari.taimela@ltyoy.com
Kommentit
Lähetä kommentti